Základní porovnání stolních telefonů Titulní strana

Dnes již všechny telefony mohou podporovat základní komfortní funkce, například:

- zobrazení čísla volajícího, tzv. Caller ID, aneb CLIP, podmínkou je podpora z telefonní ústředny (a displej...)
- zobrazení jména volajícího (u nás nepředávají veřejné telefonní sítě, musí být seznam v telefonu nebo vlastní ústředně)
- hlasitý hovor
- paměťová tlačítka

K novější telefonní ústředně Panasonic je možné připojit buď univerzání telefony (analogové nebo IP)
nebo systémové telefony (digitální nebo IP).
A také standardní i systémové bezšňůrové, dnes i mobilní telefony, ...

Protože systémové telefony jsou ovládány přímo telefonní ústřednou, jsou s ní skvěle provázané
a mají mnohem více funkcí a komfortu proti běžným telefonům - bez ústředny ale nepracují.
Asi jedinou nevýhodou je vazba na konkrétního výrobce ústředny (někdy i typ ústředny).
S ohledem na dlouhou životnost ústředny to nebývá problém, Panasonic navíc dost dbá na zpěnou kompatibilitu.

Mezi uvedenými druhy telefonů pochopitelně najdeme podstatné rozdíly, hlavně:

- zobrazení nepřijatých hovorů: ve firmách je běžný přepad nepřijatého hovoru na kolegu, sekretariát a pod.
  běžné telefony zobrazí nepřijatý hovor, přestože jej následně přijal některý kolega či kolegyně, ale "telefon to neví",
  řešením jsou systémové telefony, u kterých zajišťuje zobrazení nepřijatých hovorů telefonní ústředna

- systémové telefony mají mnoho dalších komfortních funkcí díky provázanosti s ústřednou:
  - různý počet programovatelných tlačítek s mnoha dostupnými funkcemi, např. rychlé přepojování s dohledem na
    ostatní telefony, přesměrování hovorů, kontrola a přepínání režimů (denní, noční, ...), rozhlas, otevírání dveří, ...
  - snadné volání ze společného telefonního seznamu ústředny
  - možnost ovládání telefonu z počítače díky propojení z ústřednou (zapnutí hlasitého hovoru a volba tel. čísla)
  - telefony mohou nahradit místní rozhlas (jejich reproduktor ovládá ústředna), hlášení je možné i na konkrétní telefon(y)

- telefony mají různé požadavky na napájení:
  digitální i běžné analogové telefony jsou napájeny přímo z telefonní ústředny,
  telefony tak nepotřebují žádné baterie ani napájecí adaptéry
  u komfortních analogových a zejména IP telefonů je to složitější, detaily opět pod tabulkou

- hlavní výhodou IP telefonů je možnost vzdáleného" připojení k ústředně, nejen v jiné budově, ale i v úplně jiné lokalitě

Proto jako komfortní telefony doporučujeme aspoň základní systémové digitální proti lepším analogovým.
IP telefony doporučujeme buď na vzdálená pracoviště, nebo pokud máte kapacitu ústředny pro běžné telefony plně využitou.

Tabulka s porovnáním

Položka cena ústředny se Vás často netýká, ústředny mívají rezervu kapacity pro analogové i digitální telefony.
Nemáte-li rezervu, musí se koupit deska min. pro 8 telefonů, někdy další skříň ústředny, nebo rozšíření není možné.
Nebo si můžete pořídit IP telefon:
IP ústředny Panasonic mají v základní ceně 4-8 licencí pro systémové IP telefony (podle typu, proto je cena v závorce).


nepřijaté hovory
tlačítka
ovládání ústřednou
cena telefonu
cena za napájení
cena ústředny
celkem
analogový
. jen paměťová
---
od 300
do 1500

někdy baterie
(1 port od 400)
od 300
do 1900
IP
. . omezené funkce (BLF)
velmi omezené
od 1000
do 8400
buď adaptér
PoE od 350
licence od -
od 2200
do 9200
systémový IP
inteligentní
mnoho funkcí
plné od 4100
do -
adaptér -
PoE od 350
(licence od -)
od 3700
do 9800
systémový digitální
inteligentní mnoho funkcí plné od 3300
do 9500
0 (z ústředny)
(1 port od 400) od 3300
do 8100

Pokud se jedná o napájení telefonů:

- obyčejným analogovým stačí napájení z telefonní ústředny,
  komfortnější často potřebují baterie, které moc nevydrží, provoz není komfortní, prodraží se a bez baterií pořádně nepracují
  v nabídce proto máme aspoň některé komfortnější telefony kterým stačí napájení z ústředny
  telefony se záznamníkem používají napájení adaptérem

- digitálním telefonům Panasonic vždy stačí napájení z ústředny, nic neřešíte

- IP telefony mají větší spotřebu, vždy potřebují zdroj napájení:
  - levné mívají v ceně adaptér, což není zrovna komfortní (další obsazená zásuvka...)
  - lepší podporují jak napájení pomocí adaptéru, tak napájení přes počítačovou síť pomocí PoE (adaptér nebývá v ceně telefonu)
    (Power over Ethernet, obvykle z tzv. switche)

Napájení z ústředny nebo z PoE switche je výhodné nejen proto, že u stolu nemusí být další adaptér,
ale ústředna i switch bývají napájeny ze zdroje se záložní baterií (UPS) a pracují i při výpadku síťového napájení.

Poslední změna dne 25.6.2020. Titulní strana