Dveřní hlásky, aneb vrátníky - alternativa k domácím telefonům Titulní strana

Potřebujete-li zprovoznit telefon (obvykle s možností ovládání el. zámku)
od vchodu, vstupních dveří, od brány a podobně, máte několik možností.

Rozebírat běžné domácí telefony asi nemusím, jejich kvalita a spolehlivost je dostatečně známa z panelových domů.
Pořizovací cena je sice nízká, zato instalace drahá, je potřeba ke všem telefonům namontovat vedení.
Jakékoliv případné změny znamenají další montážní práce.

Výhodou proto je možnost využití telefonní ústředny.
V úvahu přichází jednak speciální systémové hlásky, ty dodávají jen někteří výrobci telefonních ústředen, např. Panasonic.

Druhou možností jsou univerzální vrátníky.

Jak jsem se zmínil telefonicky, snažíme se instalaci univerzálních vrátníků co nejvíc vyhýbat.
Důvodem je radikálně nižší spolehlivost, zejména při venkovní instalaci.

Problém je zvýrazněn instalací v našich poměrně náročných klimatických podmínkách.
Příčinou poruch je vlhko, často z deště či sněžení, kdy vítr nažene vodu či sníh do vrátníku.
Problém také vzniká při výrazných poklesech teplot.
V tom případě se ochladí jednotlivé díly vrátníku a teplejší vzduch (přesněji řečeno v něm obsažené vodní páry) z vnitřního prostoru vrátníku na nich zkondenzuje.
Velmi záludným zdrojem problémů jsou trubky, kterými jsou k vrátníku přivedeny kabely.
Těmi se dostává teplý vzduch s vyšší vlhkostí z vnitřku budovy ke studenému vrátníku a pak dochází k výrazné kondenzaci, až ke stékání sražené vody.
Výsledkem těchto problémů je koroze kovových částí vrátníku, kontaktů a hlavně rozsáhlá elektrochemická koroze elektronických součástek, které jsou pod napětím.
Spolehlivost vrátníků je proto běžně o jeden a při venkovní montáži až dva řády (tedy 100x) horší, než spolehlivost telefonních ústředen a systémových vrátníků.
Po první zimě, nebo často po skončení záruční lhůty může být vrátník uvnitř zcela zkorodovaný.

V těchto "vrátníkách" je namontováno několik poměrně složitých elektronických obvodů.
Jde o telefon s funkcí hlasitého hovoru a potřebným vyvažovačem, obvody paměťových tlačítek a jejich programování, obvody pro otevírání elektrického zámku a pomocné obvody (napájecí zdroj).
Všechny tyto obvody jsou na poškození velmi citlivé a úplně tomu nezabrání ani nové typy vrátníků, které mají integrováno vyhřívání desky s plošnými spoji.

Výhodou některých typů je možnost rozšíření o kódovou klávesnici, která podle nastavení umožní nejen zavolání na libovolnou pobočku, ale také otevření dveří volbou kódu bez použití klíčů (pokud není zamčeno). Rizikem je pochopitelně možné prozrazení kódu, ten je proto dobré občas měnit.

Velmi spolehlivé řešení používají systémové vrátníky společnosti Panasonic.
Jejich spolehlivost je na úrovni kvalitních telefonních ústředen, průměrná doba mezi poruchami překračuje 100 roků. Vysoká spolehlivost je dosažena umístěním všech citlivých obvodů na desku do telefonní ústředny.
Vlastní hláska obsahuje jen několik běžných součástek s minimální cenou, vše je napájeno velmi nízkým napětím.
Kdyby přesto došlo k poškození (např. vandalem), výhodou je i nízká cena.

Výhodou je i provázanost s telefonní ústřednou,
vrátník okamžitě reaguje na stisknutí tlačítka (hovor se nemusí "vytáčet"),
díky rozlišenému intervalu vyzvánění (trojitému) je možné i na analogovém telefonu bez displeje poznat hovor od vchodu,
po skončení hovoru (zavěšení telefonu) je hovor ihned ukončen, zatímco v případě univerzální analogové hlásky se v tomto případě z hlásky ozve hlasitý obsazovací tón a teprve po chvíli hláska hovor ukončí.

Protože nic nemůže být ideální, i systémový vrátník má své nevýhody.
Hlavní spočívá v tom, že je tento typ vrátníku vybaven jediným tlačítkem pro volání, takže není vhodný pro domy s více nájemci (ať už byty nebo firmami).
Pokud ale objekt využívá jedna firma, jednoznačně ho doporučujeme.
Určitou nevýhodou je i "levnější" vzhled, jsou v plastové skříňce (i když dražší typ je trochu maskován).

Telefonní ústřednu je možné nastavit tak, aby po stisknutí volacího tlačítka zvonilo víc telefonů v objektu (případně se mohou v krátké době přidat další telefony), takže volající aspoň netápe, které tlačítko má vlastně stisknout
a také nemusí čekat, až skončí hovor na telefonu, na který se snaží dovolat...
V případě potřeby je možné volání jednoduše přesměrovat do veřejné telefonní sítě, např. na mobilní telefon.

Cena systémových vrátníků Panasonic (vše bez DPH):
1290 Kč dveřní hláska KX-T7765
2860 Kč karta KX-NS5162 pro ústřednu KX-NS500 pro připojení 1-2 dveřních hlásek Panasonic
5470 Kč VoIP dveřní hláska s kamerou KX-NTV150 - interní, PoE, Wi-Fi (nebo KX-NTV160 - i ven IP43, PoE, osvětlení)

Cena univerzálních vrátníků
v ČR je vyrábí několik firem, k těm slušným patří Alphatech a jejich NUDV https://www.alphatech.cz/brave-nudv-s2.html, příklad cen:
3190 Kč NUDV0 řídící modul bez tlačítek
3290 Kč NUDV1 řídící modul 1 tlačítko
3390 Kč NUDV2 řídící modul 2 tlačítka
990 Kč NUDV NC4 rozšiřující modul 4 tlačítek
3490 Kč NUDV KL modul kódové klávesnice
590 Kč NUDV MK1 montážní krabice pod omítku 1 modul
690 Kč NUDV MK2 montážní krabice pod omítku 2 moduly
1100 Kč NUDV ST1 stříška při montáži pod omítku 1 modul
1400 Kč NUDV ST2 stříška při montáži pod omítku 2 moduly

Významným výrobcem je 2N se špičkovými, převážne VoIP interkomy, obvykle s kamerou.
Doporučuji 2N IP Verso, cena je ale výrazně vyšší, v případě zájmu Vám nabídku připravím.

Nejjednodušší konfigurace: 1+5 tlačítek pod omítku 15 140 Kč + instalace + DPH        
+ kamera: 9125 Kč
+ modul mechanické klávesnice s podsvícením: 5375 Kč (včetně většího rámečku pro 3 moduly)
+ modul dotykového displeje pro adresář, logo, ...: 16 460 Kč (vč. rámečku pro 3 moduly)
+ modul RFID, Bluetooth, NFC: 11 595, licence NFC 450 Kč   (vč. rámešku)
a mnoho dalších komponent, víc na

https://www.2n.cz/cs_CZ/produkty/interkomy

Pro zapojení analogového interkomu musíte mít v ústředně volný port,
pro zapojení VoIP interkomu (2N) je potřeba licence SIP, do ústředen Panasonic KX-NS za 950 Kč + DPH.
Pochopitelně potřebujete také modul DSP, který tam asi máte, používá se pro veškeré funkce VoIP (a např. nahrávání hovorů).

Poslední změna dne 03.12.2020. Titulní strana