Dveřní hlásky, aneb vrátníky - alternativa k domácím telefonům Titulní strana
Potřebujete-li zprovoznit telefon (obvykle s možností ovládání el.
zámku)
od vchodu, vstupních dveří, od brány a podobně, máte několik možností.
Rozebírat běžné domácí telefony asi nemusím, jejich kvalita a
spolehlivost je dostatečně známa z panelových domů.
Pořizovací cena je sice nízká, zato instalace drahá, je potřeba ke všem
telefonům namontovat vedení.
Jakékoliv případné změny znamenají další montážní práce.
Výhodou proto je možnost využití telefonní ústředny.
V úvahu přichází jednak speciální systémové hlásky, ty dodávají jen
někteří výrobci telefonních ústředen, např. Panasonic.
Druhou možností jsou univerzální vrátníky.
Jak jsem se zmínil telefonicky, snažíme se instalaci univerzálních
vrátníků co nejvíc vyhýbat.
Důvodem je radikálně nižší spolehlivost, zejména při venkovní instalaci.
Problém je zvýrazněn instalací v našich poměrně náročných klimatických
podmínkách.
Příčinou poruch je vlhko, často z deště či sněžení, kdy vítr nažene
vodu či sníh do vrátníku.
Problém také vzniká při výrazných poklesech teplot.
V
tom případě se ochladí jednotlivé díly vrátníku a teplejší vzduch
(přesněji řečeno v něm obsažené vodní páry) z vnitřního prostoru
vrátníku na nich zkondenzuje.
Velmi záludným zdrojem problémů jsou trubky, kterými jsou k vrátníku
přivedeny kabely.
Těmi
se dostává teplý vzduch s vyšší vlhkostí z vnitřku budovy ke studenému
vrátníku a pak dochází k výrazné kondenzaci, až ke stékání sražené vody.
Výsledkem
těchto problémů je koroze kovových částí vrátníku, kontaktů a hlavně
rozsáhlá elektrochemická koroze elektronických součástek, které jsou
pod napětím.
Spolehlivost vrátníků je proto běžně o jeden a při
venkovní montáži až dva řády (tedy 100x) horší, než spolehlivost
telefonních ústředen a systémových vrátníků.
Po první zimě, nebo často po skončení záruční lhůty může být vrátník
uvnitř zcela zkorodovaný.
V těchto "vrátníkách" je namontováno několik poměrně složitých
elektronických obvodů.
Jde
o telefon s funkcí hlasitého hovoru a potřebným vyvažovačem, obvody
paměťových tlačítek a jejich programování, obvody pro otevírání
elektrického zámku a pomocné obvody (napájecí zdroj).
Všechny tyto
obvody jsou na poškození velmi citlivé a úplně tomu nezabrání ani nové
typy vrátníků, které mají integrováno vyhřívání desky s plošnými spoji.
Výhodou
některých typů je možnost rozšíření o kódovou klávesnici, která podle
nastavení umožní nejen zavolání na libovolnou pobočku, ale také
otevření dveří volbou kódu bez použití klíčů (pokud není zamčeno).
Rizikem je pochopitelně možné prozrazení kódu, ten je proto dobré občas měnit.
Velmi spolehlivé řešení používají systémové vrátníky společnosti
Panasonic.
Jejich
spolehlivost je na úrovni kvalitních telefonních ústředen, průměrná
doba mezi poruchami překračuje 100 roků. Vysoká spolehlivost je
dosažena umístěním všech citlivých obvodů na desku do telefonní
ústředny.
Vlastní hláska obsahuje jen několik běžných součástek s minimální
cenou, vše je napájeno velmi nízkým napětím.
Kdyby přesto došlo k poškození (např. vandalem), výhodou je i nízká
cena.
Výhodou je i provázanost s telefonní ústřednou,
vrátník okamžitě reaguje na stisknutí tlačítka (hovor se nemusí
"vytáčet"),
díky rozlišenému intervalu vyzvánění (trojitému) je možné i na
analogovém telefonu bez displeje poznat hovor od vchodu,
po
skončení hovoru (zavěšení telefonu) je hovor ihned ukončen, zatímco v
případě univerzální analogové hlásky se v tomto případě z hlásky ozve hlasitý
obsazovací tón a teprve po chvíli hláska hovor ukončí.
Protože nic nemůže být ideální, i systémový vrátník má své nevýhody.
Hlavní
spočívá v tom, že je tento typ vrátníku vybaven jediným tlačítkem pro
volání, takže není vhodný pro domy s více nájemci (ať už byty nebo
firmami).
Pokud ale objekt využívá jedna firma, jednoznačně ho doporučujeme.
Určitou nevýhodou je i "levnější" vzhled, jsou v plastové skříňce (i
když dražší typ je trochu maskován).
Telefonní
ústřednu je možné nastavit tak, aby po stisknutí volacího tlačítka
zvonilo víc telefonů v objektu (případně se mohou v krátké době přidat
další telefony), takže volající aspoň netápe, které tlačítko má vlastně
stisknout
a také nemusí čekat, až skončí hovor na telefonu, na který se snaží
dovolat...
V případě potřeby je možné volání jednoduše přesměrovat do veřejné
telefonní sítě, např. na mobilní telefon.
Cena systémových vrátníků Panasonic
(vše bez DPH):
Cena univerzálních vrátníků
v ČR je vyrábí několik firem, k těm slušným patří Alphatech a jejich NUDV
https://www.alphatech.cz/brave-nudv-s2.html, příklad cen:
Významným výrobcem je 2N se
špičkovými, převážne VoIP interkomy, obvykle s kamerou.
Doporučuji 2N IP Verso, cena je ale výrazně vyšší, v případě zájmu Vám
nabídku připravím.
Nejjednodušší konfigurace: 1+5 tlačítek pod omítku 18 568 Kč + instalace + DPH
+ kamera: 10 907 Kč
+ modul mechanické klávesnice s podsvícením: 6033 Kč (včetně většího rámečku pro 3 moduly)
+ modul dotykového displeje pro adresář, logo, ...: 21 034 Kč (vč. rámečku pro 3 moduly)
+ modul RFID, Bluetooth, NFC: 13 273, licence NFC 545 Kč (vč. rámečku)
a mnoho dalších komponent, víc na
https://www.2n.cz/cs_CZ/produkty/interkomy
Pro zapojení analogového interkomu musíte mít v ústředně volný port,
pro zapojení VoIP interkomu (2N) je potřeba licence SIP, do ústředen Panasonic KX-NS za
Pochopitelně potřebujete také modul DSP, který tam asi máte, používá se pro veškeré funkce VoIP (a např. nahrávání hovorů).
Poslední změna dne 16.02.2023. Titulní strana